Передові компанії, «обличчя» сучасної економіки, потребують нових спеціалістів. Нерідко необхідну освіту людина змушена здобувати не у школі і навіть не у вищому навчальному закладі, а самостійно. Обтяжена бюрократією, ще радянськими традиціями, старими засобами навчання та банальною неготовністю до змін, школа неготова навчати так, як цього вимагає сучасний світ. Варто думати, що за десять років світ зміниться ще більше – а отже, школа знову відставатиме. Чому? Тому, що відстають знання. Інформація про навколишнє середовище постійно змінюється і доповнюється, а найкращим засобом для навчання став не вчитель, а Інтернет.
Саме тому і з’явилась потреба у розробленні нового Державного стандарту освіти. Поки що за ним навчатимуться тільки перші класи. Поступово, до 2027 року, він має охопити також середню і старшу школу.
За словами одного з авторів нового стандарту, Романа Шияна, підхід до освіти радикально змінюється: в центрі уваги – не знання, що їх учень отримав у школі, а те, чому він навчився і як вміє реалізувати свої знання і вміння – так зване поняття компетентності. Таким чином виховується вміння самостійно отримувати знання у будь-яких галузях та застосовувати їх, а це саме те, що потрібно в світі, який змінюється безперервно.
Що повинен уміти учень Нової української школи?
За Стандартом, школа має прищепити вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (тобто мовою національних меншин) та іноземними мовами, культурну, математичну, екологічну, інформаційно-комунікаційну компетентності, підприємливість та фінансову грамотність, інноваційність, компетентність у галузі природничих наук, техніки і технологій.
Стандарт окреслює загальний результат, якого має досягти учень, - компетентність. А яким чином вона досягається – справа вчителя; саме тому варіантів навчальних програм, тобто шляхів, може бути безліч.
Такі вимоги не є ані захмарними, ані занадто складними: за цими принципами вже багато років працюють школи Європи та США. Так, під час розробки проекту Стандарту українські автори користувались польським, фінським, французьким, сингапурським, шотландським, японським стандартами, порівнювали досвід різних країн – і синтезували із них свій проект. В Україні вже зараз діють 100 пілотних шкіл, що навчають першокласників за новим стандартом, користуються новими навчальними програмами, підручниками та матеріалами.
Що є принципово новим?
Інтегроване навчання. Дитина сприймає світ цілісно; тому й подача інформації повинна бути цілісною і повною, а не подрібненою по навчальних предметах. Навпаки, навчальні предмети об’єднуються навколо якоїсь теми чи проблеми, яку розглядають із різних позицій одночасно.
Теми й проблеми повинні бути цікавими для дитини. Таким чином дитина має набагато більше бажання читати, дізнаватись, розв’язувати задачі і т.д., ніж за традиційним підходом, а вчитель отримує великий простір для творчості.
Помилки є нормальною складовою процесу; спроби і невдачі – це природньо, Стандарт пропонує не боротись із ними, а підтримати дитину в її прагненнях і зацікавленнях. Багато уваги приділяється дослідницькій та ігровій діяльності.
Учитель може витратити близько 20% часу із класом на власний розсуд: витратити його на закріплення знань і вмінь чи, наприклад, влаштувати дітям екскурсію.
***
Нові програми навчання можна знайти на сайті Мін.освіти. Паперовий варіант програм пропонується і на нашому сайті. За зразком модельної навчальної програми та орієнтуючись на бажані результати навчання, вчитель може створити власну програму.
100 пілотних шкіл по всій Україні вже навчають першокласників за новим стандартом; користуються новими програмами та підручниками.
Підручники для навчання в Новій українській школі можна купити в "Учебніку". Якщо потрібних вам матеріалів немає на сайті, зателефонуйте: +380 (67) 266-03-43, +380 (63) 465-77-15, +380 (48) 703-80-30, +380 (50) 675-98-95. Ми підберемо вам все необхідне.